Intresset för svenska fjällvärlden gäller även Storhogna. Fjällhotellet fick 2021 nya ägare och intresset för tomter och bostadsrätter har aldrig varit större. Siktet för två av de stora företagen i området är inställt på åretruntverksamhet.
HÖSTEN 2021 BLEV oväntat positiv för den nya ägaren av Storhogna Fjällhotell och vintersäsongen 2022 har varit bra trots ett pandemihack i kurvan. Hotellets vd, Jacob Dahlberg, är nöjd med förvärvet och starten på ägandet.
– Jag har varit här privat i över tjugo år, min fru är från Vemdalen och när möjligheten att vara med och förvärva Storhogna Fjällhotell kom, tvekade jag inte. Det är en lugn plats på jorden, lugn men aktiv, och här har man en unik utgångspunkt till fjällvärlden runtomkring.
UNDER DE FÖRSTA nio månaderna har ägarbolaget Cibola också hunnit funderat på utvecklingen och förändringar framöver.
– 25 juni ska vi öppna en ny deli, Solsidan 755, där det är lite snabbare mat som gäller, både för hotellets besökare och stugägare häromkring som vill ta med hämtmat.
DET ÄR BARA ETT första steg och det finns planer på att öka antalet bäddar i och i anslutning till hotellet. En treårsplan för utveckling har tickat igång.
– Till 2025 ska vi blivit lite bättre, mer lättillgängliga på flera sätt och då ska man också kunna se att det har hänt spännande saker här.
HOTELLANLÄGGNINGAR NORR om Dalälven är bolagets fokus och med 20 års erfarenhet av hotell i fjällen känner sig Jacob trygg i vad som funkar. Det handlar inte om att vända upp och ner på det som är, utan hitta förbättringar och synergier mellan de fem anläggningarna som nu ingår i bolaget. Från Skellefteå till Mora.
– Vi har Frösö park i Jämtland också och med olika säsonger så det går att erbjuda personal flera åretruntanställningar, säger Jacob Dahlberg.
NORGE, TYSKLAND, ENGLAND är fortsatt en stark målgrupp, men även svenskarna ska lockas hit.
– Lugnet och omgivningarna tycker jag konkurrerar väl med lång resa och 35 gradig värme om man vill koppla av, säger Jacob Dahlberg. 2022 är förhoppningsvis sista året vi har stängt i maj och halva juni. Efter det håller Storhogna öppet året runt.
PEO CONIC HAR UTVECKLAT området genom bolaget Storhogna Fjällby under 20 års tid. Med 750 hektar mark, och även husfabrik i anslutning till stugområdet, har han länge varit en drivande aktör för utvecklingen av Storhogna. Ett område med unikt låga byggnader. Ingenstans finns hus med fler än två våningar.
– Vi har mycket mark men det är inte mer än 150 hektar som det byggs på, säger Peo Conic. Resten måste få vara friluftsområden, rekreationsyta och natur - det som folk kommer hit för att uppleva.
2021 VAR ETT ÅR av expansion utan motstycke berättar Peo. Under året såldes 125 tomter och majoriteten av de 100 planerade bostadsrätterna. När den sista tredjedelen lägenheter kommer ut till försäljning kommer de också säljas fort tror Peo.
– Jag har inte märk av någon minskad förfrågan på boende här, säger han. Tvärt om. Allt fler verkar tillbringa mer tid här än bara semesterveckor.
ATT FLER STANNAR längre på en typisk fjällsemesterort är också viktigt för övriga infrastrukturen och service i området.
– Vi kommer till exempel öppna en liten livsmedelsbutik i aktivitetsbyggnaden M-huset, det har saknats i området.
SAMARBETET MELLAN aktörerna och även kontakt med berörda tjänstemän på kommunen har varit bra tycker Peo och hänvisar till att nya ägarna på Storhogna har samma vision om åretruntaktiviteter och strukturer för längre vistelser. Även Skistar, som driver liftarna, har planer på att utveckla området med bland annat snöläggning. Det finns däremot inget konkret investeringsbeslut eller tidsplan än.
– Det finns en färdig plan för cykelsatsning för sommaren och till det öppnas förstås möjligheter för flera företag och entreprenörer som kan bygga sin verksamhet kring det, säger Peo.
Reportaget publicerades i magasinet Bergsliv 2022
Vi vet att det finns många funderingar inför en flytt. Då är det bra att det finns någon som kan bidra med stöd och svar på frågor.
Kontakta gärna vår inflyttarservice om du vill ha aktuell information om exempelvis lediga bostäder och lokaler, eller hjälp med exempelvis kontakter med skola, förskola eller det lokala näringslivet.
Detta reportage delfinansieras av Region Jämtland Härjedalen. Läs mer på tasteget.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.