Det gick fort när Ola Hörberg och hans familj väl bestämt sig. Efter att ha besökt Klövsjö skola under höstlovet i november köpte de ett hus i februari och i juli gick flyttlasset från Ekerö i Stockholm. Lagom till skolstarten var han på plats. Skolan hade fått en ny lärare i årskurs 4-6 och dessutom två nya elever, Olas två barn.
Familjen Hörberg har spenderat många lov i Klövsjö eftersom både Ola och hans fru Anna tycker om att vara i fjällen. Av en tillfällighet stannade Ola till en sväng på mässan ”Lodge och Lya” på Vemdalsskalets högfjällshotell.
– Jag ville egentligen bara få tag i heliumballonger åt mina barn. Men väl där hamnade jag i Bergs kommuns monter och snart blev jag introducerad för Karin, säger Ola.
Det är Karin Ryder, lärare på Klövsjö skola som Ola fått kontakt med och det är hon som tar med honom till skolan för en rundtur några dagar senare. Där någonstans tar tankarna fart för Ola.
På Klövsjö skola går ungefär 40 barn, från förskola till sexan. Ola har tio elever i en mix från årskurs fyra till sex.
– I början var jag ovan vid de åldersblandade klasserna. Det kändes svårt att undervisa flera årskurser på samma gång och jag funderade mycket över hur jag skulle kunna utmana de äldsta samtidigt som de yngsta hängde med, säger Ola.
I dag ser han annorlunda på det. Han har tid att tillgodose varje barns behov på ett sätt som är svårare i större klasser. Han kan lägga resurserna där de bäst behövs för dagen och anpassa undervisningen därefter.
– Man lär känna eleverna på ett djupare plan, vilket ger en annan förståelse för vilken undervisning som passar bäst. Det är också utmanade och utvecklande att undervisa i flera ämnen för mig som tidigare undervisat i matte och NO.
Ola uppskattar skolskogen och uteklassrummet som finns tillgängligt alldeles i närheten. Han ger ett exempel på hur han med hjälp av egenbyggda vattenkraftverk i en bäck får barnen att förstå hur rörelseenergi fungerar.
– I en sådan konkret miljö händer det ofta att eleverna själva kommer på ett nästa steg i undervisningen och börjar prova sig fram. Vad händer om man leder vatten mot kraftverket och vad beror det på?
Lärandemiljön blir praktisk och stimulerande. Dessutom kan eleverna ibland återkomma med minnen från praktisk undervisning i teoretiska situationer i klassrummet och då känns det som att man har lyckats.
Det har dock varit en kulturell omställning för Ola att börja jobba som lärare i en så liten by.
Man bryr sig om och ser varandra. Den största och mest märkbara vinsten, både yrkesmässigt och privat, är tiden. I dag kan Ola gå till och från skolan, de slipper bilköer och familjen har mer tid för varandra. I hans läraryrke tycker han att det säger sig självt. Det blir mindre dokumentation och mer tid att lägga på varje elev.
– Man lockas inte hit av pengar. Det är något annat … det är kvaliteten och närheten till den storslagna natur som finns här, säger Ola Hörberg innan han går ut till eleverna på skolgården och ropar in dem från rasten. Dags för lektion.
Reportaget publicerades i Magasinet Bergsliv 2016