Skidor, Europa och världen, skola-på-riktigt, utanför klassrummen, skräddarsydd undervisning. Så kan man med några få ord beskriva Fjällgymnasiet i Svenstavik. Den lilla skolan med stort utvecklingsfokus.
– Vi är lite av en outsider och har fokus på att se möjligheter istället för hinder. Som gymnasieskola i Norrlands inland behöver vi tänka utanför boxen för att vara attraktiva. Konkurrensen om eleverna är hård. Vi är ett framgångsrikt skidgymnasium men vi har ambitionen att vara lika framgångsrika och tillgängliga för alla elever, oavsett om man går skidinriktning eller inte, säger Christina Andersson, rektor för Fjällgymnasiet.
Skolan har både högskoleförberedande och yrkesprogram, gymnasiesärskola samt nationell idrottsutbildning (NIU) inom alpint, längd och skidskytte. Fjällgymnasiet har 120 elever och 25 tjänster. – Det är en liten skola med bra gemenskap. Tränarna är engagerade och duktiga och lärarna är väldigt tillgängliga och har bra koll på alla elever. Alla ska lyckas, det är så jag upplever skolan, säger Wilma Johansson som går Nationell idrottsutbildning, NIU med inriktning på längd.
Kopplingen mellan skola och omvärld genomsyrar arbetssättet. I undervisningen samarbetar de med näringslivet och entreprenörskap är ett givet ämne. Fjällgymnasiet satsar hårt på internationellt utbyte och åker varje år till Kina eller Indien som de har studiesamarbeten med. Skolan har också en EU-skolambassadör som tillsammans med övrig personal se till att aktuell EU-kunskap förs vidare till eleverna.
– Även om Fjällgymnasiet ligger mitt i Sveriges inland så är vi i hög grad en del av EU. Lärandet är inte bara det som sker i skolan, det sker även till stor del utanför klassrummen. Vi jobbar för att flytta ut klassrummet till den så kallade verkligheten, därav vår devis #skolapåriktigt. Vi går in i många projekt och hittar samverkan med olika aktörer och företag. Vi jobbade till exempel på plats med Skidskytte-VM och har samarbete med Räddningstjänsten, säger Christina Andersson.
Undervisningen sker i mindre klasser och är till stor del ämnesövergripande. – Genom att jobba på det här sättet får vi in många olika aspekter av ett skeende, det utvecklar elevernas förmåga att se sammanhang och dra slutsatser i ett större perspektiv. Vi har inte mer pengar än någon annan skola men jag tror att vi har ett annat tänk än många andra skolor, säger Christina Andersson.
Fjällgymnasiet har ett stort söktryck till den alpina inriktningen och de har även som mål att ansöka om att bli ett riksidrottsgymnasium (RIG). Samtidigt har skolan en utmaning i att de ligger lite för nära Östersund som lockar en del elever.
– Jag tror att Fjällgymnasiet behöver bli bättre på att berätta om hur bra skolan är. För oss som går längdinriktningen finns till exempel helt optimala träningsförutsättningar i varierad miljö och närheten till fjäll. Det hade jag själv ingen aning om när jag sökte gymnasiet, jag kom in här och upptäckte det i efterhand, säger Emil Selmosson.
Alice Thorwid och Tova Magnusson går bägge två sista året på den alpina inriktningen. Alice Thorwid upplever att skolan utvecklats under hennes fyra år som elev
– Gymnasieskolorna konkurrerar med varandra och jag upplever att Fjällgymnasiet verkligen har snäppat upp sig för att ligga i framkant, locka de bästa åkarna och även bli ett riksidrottsgymnasium.
Det speglar av sig på oss elever, det finns ett helt annat driv hos oss idag jämfört med för fyra år sedan. Det är skolans och tränarnas engagemang som ligger bakom det, säger Alice Thorwid. Tova Magnusson håller med.
– Oavsett hur hårt man vill satsa och hur duktig man är så får man stöd utifrån ens egna behov. Det här har varit de fyra bästa åren i mitt liv. Jag har lärt känna mina bästa kompisar här och haft fantastiskt engagerade tränare. Vi har upplevt så mycket tillsammans.
Om jag inte hade gått här hade jag inte varit den jag är idag. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra i framtiden som kan toppa de här åren, säger Tova Magnusson.
Reportaget publicerades i magasinet Bergsliv 2019