I 35 ÅR har folk besökt Åsarna Skicenter för att fika, äta lunch och titta på medaljer och längdskidutrustning som tillhört Åsarna IK:s legendarer. Med logi, outletbutik och ombudsfunktion för post och annat, utgör anläggningen idag ett viktigt nav för både ortsbor och turister.
SKICENTER STARTADE med ett café som sköttes av elitskidåkarna själva på ideell basis. Ägare till aktiebolaget var främst skidåkare. Verksamheten utökades med boende, caféet blev en restaurang och lokalerna byggdes i omgångar. Efter 90-talets finanskris blev det svårt att komma på fötter och 1997 tog byborna Håkan och Bittan Svensson över Skicenters verksamhet för att driva det som ett familjeföretag. I början fick de kämpa.
– Vi provade underhållning och allt möjligt för att få upp antalet matgäster igen, men det tog tre år innan det vände. Vi kom också fram till att det bara var mat och logi vi skulle satsa på. Åsarna har ett strategiskt läge, säger Håkan.
NÄR KLÄDBUTIKEN, som sedan tidigare funnits inhyrd i lokalerna, la ner runt 2005 startade Håkan och Bittan raskt en outletbutik på den tomma ytan. Det gav dem ytterligare ett ben att stå på. 2013 byggdes butiken ut med ett tält för att rymma ett större sortiment.
UNDER ÅREN som gått har boendet utökats med två lägenhetshus för att tillgodose sommarens ström av förbipasserande turister. Sommaren har alltid varit störst på Skicenter och beläggningen gynnats av den växande trenden med fjällsemester även sommartid. Vintertid är det främst skidtävlingar och arrangemang som drar folk till Skicenter, men på senare år märks en klar ökning av privatpersoner som vill tillbringa sin vintersemester här.
– Jag tror att det är som ett billigare alternativ till fjällsemester. Familjer kommer hit. De har längdskidspår, skoterspår och pulkabacke in på knuten och bara 15-20 minuter till slalombackarna och fjällen. Sedan vi bytte bokningssystem för två och ett halvt år sedan pekar det brant uppåt på logisidan, säger Håkan.
VÅREN 2020 finns en coronakris att hantera, men nästa steg i företagsutvecklingen tänker Håkan och Bittan ska bli e-handel utifrån outletbutiken. Kanske ska de också utöka campingen med några platser. Broschyrer håller på att tas fram med mer information om vad man kan göra i närområdet som inte behöver kosta så mycket. Det upprustade systemet av sommarleder är ett exempel. – Naturen finns här, den är gratis, säger Håkan.
Reportaget publicerades i magasinet Bergsliv 2020